czwartek, 26 maja 2011

Migrena i ból głowy-domowe leczenie naturalne.

Migrena jest chorobą naczyniową - ból wywołuje nadmierne zwężenie światła naczyń krwionośnych i ich rozszerzenie. 70% osób cierpiących na migrenę to kobiety.Charakterystyczny dla migreny jest silny, pulsujący ból najczęściej po jednej stronie czaszki (40% pacjentów mówi o bólu obustronnym).
Dodatkowe objawy: nudności, wymioty, drżenie rąk, zawroty głowy oraz tzw. zwiastuny: mroczki przed oczami i drętwienie kończyn.
Napięciowy ból głowy to około 90% przypadków tej powszechnej dolegliwości. Ma podłoże psychosomatyczne wywołane reakcją na stres. Osoby bardzo aktywne zawodowo najczęściej cierpią z powodu napięciowego bólu głowy - napięcie psychiczne wtórnie prowadzi do podwyższenia napięcia mięśni w obrębie szyi, karku i głowy.
Pacjenci napięciowy ból głowy opisują najczęściej jako uczucie przypominające ucisk za ciasnej opaski, tępe pobolewanie, ucisk na skronie, wrażenie niepełnej jasności myślenia.
U wielu osób, ból głowy jest uwarunkowany genetycznie.

Niestety, współczesna medycyna nie posiada żadnego testu laboratoryjnego, który zdiagnozowałby migrenę lub napięciowy ból głowy - rozpoznanie opiera się głównie na interpretacji objawów przez pacjenta.
Bez względu na diagnozę, najlepiej samemu ustalić czynniki wywołujące ból w swoim konkretnym przypadku i zastosować poniższe wskazówki:

Leki przeciwbólowe według wskazań. Napięciowy ból głowy występujący 1-2 razy w miesiącu skutecznie łagodzą niesterydowe leki przeciwzapalne i przeciwbólowe jak ibuprofen czy aspiryna. Jednak przedawkowanie tych leków może paradoksalnie nasilić ból. Inny pomocny lek przeciwbólowy to paracetamol.

Szybka reakcja. Zażycie leku tuż po pierwszym uczuciu bólu może uchronić przed silnym bólem głowy.

Ćwiczenia fizyczne (umiarkowane) są pomocne podczas lekkiego napięciowego bólu głowy. Jednak przy silnym bólu migrenowym aktywność nie jest wskazana, gdyż może nasilić ból.

Kontroluj sen. Według ekspertów wiele osób potrafi przespać migrenę, jednak ze spaniem nie wolno przesadzać - przespany weekend to poniedziałkowy ból głowy.

Drzemka w ciągu dnia - krótka czasami pomaga gdy ból już trwa ale może być także przyczyną migreny.

Prawidłowa pozycja podczas snu. Spanie w nienaturalnym ułożeniu (np. na brzuchu) może powodować napięcie mięśni karku i w konsekwencji ból głowy. Doskonałym rozwiązaniem jest poduszka z gryki Uan-an.

Prawidłowa pozycja siedzenia polega na tym samym co podczas snu - napięcie karku wywuje ból głowy. W czasie ataku bólu nie wolno pochylać się i wysuwać głowy w dowolnym kierunku.

Zimne okłady na czoło lub kark łagodzą ból.

Gorący prysznic również może pomóc.

Relaksujące ćwiczenie oddechowe - podczas oddychania nadbrzusze powinno unosić się wyżej niż klatka piersiowa.

Układ mięśniowy - warto sprawdzić czy nadmierne napięcie mięśniowe nie nasila bólu np: zaciskanie zębów, pięści lub silne zginanie pleców i barków (garbienie się); jeśli napinanie mięśni wywołuje ból głowy należy zastosować metody rozluźniania mięśni

Sprzężenie zwrotne jest skuteczne w napięciowym i migrenowym bólu głowy - warto nauczyć się tej darmowej metody.

Akupresura, czyli ucisk określonych punktów ciała. Ból głowy można złagodzić uciskając miejsce między palcem wskazującym a kciukiem - ucisk musi być silny aby wywołał ból w tym miejscu. Inny punkty to kostne części kręgosłupa wyczuwalne na karku, które należy uciskać obydwoma kciukami.

Opaska na czoło hamuje dopływ krwi do skóry głowy, co łagodzi migrenowe pulsowanie w skroniach.

Silne substancje zapachowe STOP np. woda kolońska może nasilać lub wywoływać atak migreny.

Seks STOP podczas napadu migreny - ból migrenowy często jest bólem pochodzenia wysiłkowego.

Spokój, cisza, unikanie stresów i dużo uśmiechu to podstawa.

Relaks - należy wyobrazić sobie napięte włókna mięśni karku i głowy, następnie trzeba zrobić wszystko aby je rozluźnić - dobra metoda relaksacyjna

Ochrona oczu. Osoby z migreną powinny unikać jaskrawego światła: rażące słońce, świetlówka, ekran telewizora czy komputera mogą spowodować zezowanie, zmęczenie oczu i w konsekwencji ból głowy. Pracując przy komputerze należy robić częste, krótkie przerwy lub używać okularów o przyciemnionych szkłach.

Umiarkowane spożycie kawy - nadmiar kofeiny może spowodować ból głowy, dlatego warto ograniczyć się do 2 filiżanek (lub 1 kubka) dziennie.

Umiarkowane spożycie soli - jej nadmiar u wielu ludzi wyzwala migrenę.

Żucie gumy STOP - nadwyrężone mięśnie żuchwy twardnieją, co może powodować napięciowy ból głowy.

Chińska kuchnia STOP - jej powszechnym składnikiem jest glutaminian sodu, który może wywołać pulsujący ból głowy.

Czekolada, orzechy, dojrzewające sery i niektóre drinki alkoholowe STOP - zawierają tyraminę, która jest łączona z bólem głowy; młody organizm ma większą tolerancję na ten składnik.

Palenie STOP szczególnie podczas jazdy samochodem, kiedy poziom tlenku węgla we krwi podwaja się, co może utrudniać jej swobodny przepływ przez mózg.

Regularne posiłki - niedocukrzenie (brak cukru w pożywieniu) prowadzi do obkurczenia naczyń krwionośnych mózgu, natomiast kolejny zjedzony posiłek wywoła ich szybkie rozszerzenie, co może spowodować ból. Najlepiej jeść mało i często.

Przegląd diety pomoże ustalić potrawy, które szkodzą np. mleko i przejście na dietę bezmleczną w niektórych przypadkach pomaga. Jednak ten zabieg wymaga samodzielnego namierzenia szkodliwych produktów.

Preparowane gatunki mięsa (mielonka, hotdog, hamburger) STOP ponieważ zawierają konserwujące azotany, które rozszerzają naczynia krwionośne co prowadzi do bólu głowy.

Nitrogliceryna (triazotan glicerolu) lek stosowany w chorobie wieńcowej, także wywołuje ból głowy, szczególnie na początku leczenia.

Umiarkowane spożycie alkoholu - jeden drink wystarczy!

Stopniowe jedzenie lodów uchroni przed bólem głowy - jama ustna powinna ochładzać się powoli, nie gwałtownie.

Turystyka górska - wysoko położone miejsca mogą wyzwalać ból głowy dlatego zaleca się przyjęcie 300 do 500mg witaminy C dziennie przed wyjazdem i w czasie pobytu w górach. Alternatywą jest aspiryna - dzień przed podróżą należy zacząć brać po 2 tabletki dziennie jednak wymaga konsultacji lekarskiej.

Ćwiczenia mięśni twarzy i głowy zalecane przez dr Ehrmantrouta w celu relaksacji i nauczenia się sprawowania świadomej kontroli nad tymi mięśniami:

- unieś i opuść brwi jak najszybciej- unieś i opuść prawą i lewą brew na zmianę- zaciśnij oczy i jak najszybciej je otwórz- zaciśnij prawe oko i otwórz, napnij prawą połowę twarzy tak silnie aby prawy kącik ust się uniósł- teraz lewe oko- wykonaj silny grymas całą twarzą i opuść brwi w kierunku nasady nosa- powoli otwieraj usta, opuszczając żuchwę aż do pełnego rozwarcia, następnie powoli zamykaj usta- opuść żuchwę i poruszaj nią naprzemiennie w prawo i lewo- zmarszcz nos jakbyś poczuł/a jakiś smrodek :)- zrób kilka dziecinnych min

Ćwiczenia najlepiej kilkakrotnie powtórzyć i wykonywać je codziennie.

KLASTEROWY BÓL GŁOWY
Znany także jako ból głowy Hortona ma tendencję do nawrotów - po długim okresie remisji (6-12 miesięcy) następuje rzut choroby tzw. klaster: trwający zwykle tydzień (wyjątkowo tygodnie lub miesiące), codzienny napad silnego bólu na 1-2 godziny. Najczęściej ból zlokalizowany jest wokół jednego oka i towarzyszy mu wyciek z nosa i łzawienie.  Jako przyczyny klastrowego bólu głowy specjaliści podają hormony, uwarunkowania genetyczne oraz nałogowy nikotynizm.

PORADA LEKARSKA
...jest potrzebna, gdy:

- wiek pacjenta przekracza 40 lat i nigdy dotąd nie cierpiał na nawracające bóle głowy
- ból przemieszcza się po całej głowie
- ból głowy wyraźnie narasta
- ból głowy występuje coraz częściej
- ból głowy pojawia się bez przyczyny
- ból głowy utrudnia codzienne życie i pracę
- bólowi towarzyszą objawy neurologiczne tj. drętwienia, zawroty głowy, zaburzenia widzenia czy pogorszenie pamięci
- ból głowy towarzyszy innym zaburzeniom

SKARBY NATURY NA BÓL GŁOWY / MIGRENĘ
- Ostropest plamisty - silna roślina oczyszczająca organizm i wzmacniająca naczynia krwionośne
Na podstawie: Domowe Leczenie Naturalne - Migrena

1 komentarz:

  1. Zawsze byłem za naturalnym sposobem leczenia. Dlatego polecam przejść na dietę sokami. Powinno się pić soki z jabłka , ogórka, jarmużu, imbiru i selera. Mi taki zestaw soków pomógł, organizm się oczyścił i bóle głowy i migreny odeszły w zapomnienie. Tutaj więcej na ten temat : terapiasokami.pl. Polecam, bo to działa.

    OdpowiedzUsuń